تولید محتوا (Content creation) چیست؟
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

تولید محتوا (Content creation)

 

شاید شما هم شنیده باشید که بعضی افراد در مورد تولید محتوا صحبت می‌کنند؛ تولید محتوا یکی از شغل‌های جدید قرن ۲۱ است که توانسته‌ است طرفداران زیادی را از به‌ خود جلب کند. بعضی افراد این‌طور فکر می‌کنند که تولید محتوا صرفا نویسندگی است.

تولید محتوا چیست ؟ و تولید محتوا یعنی چه ؟ تولید محتوا شغلی است که اخیرا به ایران هم وارد شده و بیش‌تر کسب و کارها به‌دنبال جذب شخصی هستند که تولید محتوا انجام می‌دهد. تولید محتوای درست و اصولی می‌تواند یک کسب و کار را از فرش به عرش برساند و بسیاری از کسب و کارهای موفق ایرانی به کمک تولید محتوا به این جایگاه رسیده‌اند.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید دیجی کالا در ابتدای فعالیت خود یک تیم تولید محتوای بسیار دقیق و حرفه‌ای داشت که کالاهای موجود در سایت را بررسی و نقد می‌کردند. این کار باعث شده بود که بیش‌تر مردم زمانی‌که می‌خواهند یک تلفن همراه یا دوربین عکاسی تهیه کنند به این سایت مراجعه کنند.

جالب این‌جاست که بعد از مدتی، دیجی کالا اعتماد زیادی را از طرف کاربران به‌دست آورد چراکه تمامی نقدها و بررسی‌های صورت گرفته صادقانه بود. به‌عبارت دیگر نقاط ضعف و نقاط قوت محصول به‌درستی بررسی می‌شد. این موضوع باعث شد تا رغبت کاربران دیجی کالا به خرید از این فروشگاه بیش‌تر شود.

این روزها در داخل و خارج ایران سایت‌های زیادی هستند که صرفا تولید محتوا می‌کنند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. برای مثال سایت‌هایی مانند زومیت، جی‌اس‌ام و متمم از وب سایت‌های پرطرفداری هستند که هر روزه هزاران هزار کلمه را در خود جای می‌دهند و برای مخاطب‌شان خوراک فکری درست می‌کنند.

البته این سایت‌ها مدل‌های درآمدی مختلفی دارند که بررسی آن‌ها هدف مقاله ما نیست اما برای مثال مدل درآمدی سایت زومیت، تبلیغات کلیکی است و سایت متمم از طریق اشتراک ماهیانه کاربران، کسب درآمد می‌کند. معمولا افرادی که در این حوزه به شکل تخصصی فعالیت می‌کنند این نکته را می‌دانند که تولید محتوا شاخه‌های مختلفی دارد و حرفه‌ای شدن در هر کدام از این شاخه‌ها سال‌ها زمان می‌برد. اما در ادامه مطلب به شما می‌گوییم که هدف از تولید محتوا چیست و چرا تا این اندازه تولید محتوا مهم شده است. اما شاید سوالات زیادی از جمله سوالات زیر در ذهن شما نقش بسته باشد که در ادامه این مطلب به تمامی آن‌ها پاسخ داده‌ایم. پس تا انتهای متن همراه ما باشید.

تولیدمحتواچیست؟

تولید محتوا به معنی ارایه کردن اطلاعاتی است که به منظور یک هدف مشخص به مخاطبان عرضه می‌شود. اطلاعات مورد نظر به شکلی خاص بوده و از طریق یک کانال انجام می‌شود. محتوا دارای قالب‌ها و فرمت‌های مختلفی است.  به طور مثال محتوا می‌تواند ارایه گزارش در مورد یک رویداد یا عبارت از یک مسابقه ورزشی یا حتی موسیقی که به آن گوش می‌کنیم، باشد. به طور کلی آنچه که به آن می اندیشیم ، یک محتوا محسوب می‌شود. شکل‌های متداول تولید محتوا شامل وبلاگ نویسی، ویرایش، عکاسی، فیلمبرداری، نگهداری و به روزرسانی وب سایت، ویرایش و توزیع رسانه‌های دیجیتال و…هستند.

انواع محتوا

برای تولید محتوا از محتوا‌های گوناگونی استفاده می‌شود:

۱-محتوای متنی که عبارت است از نوشته‌هایی که درسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی انتشار پیدا می‌کنند.

۲-محتوای صوتی که آن راپادکست نیز می‌نامند شامل محتوا‌هایی است که از طریق صوت منتشر می‌شوند.

۳-محتوای تصویری که عبارت است ازتصویر‌هایی که انتشار پیدا می‌کنند. به طورمثال تصویر‌های سایت‌ها، بیلبورد‌ها و غیره.

۴- محتوای ویدیویی که درحال حاضر تقاضای بازار برای آن در حال افزایش است.

هزینه‌ها

عوامل بسیاری درمیزان هزینه‌های تولید محتوا تاثیر می‌گذارند. ویژگی‌های هر محتوا هزینه آن را تعیین می‌کنند. شاخص‌هایی که هزینه هر محتوا را مشخص می‌کنند عبارتند از: نوع محتوا، چگونگی کیفیت محتوا، میزان تخصصی بودن محتوا وغیره. درنتیجه نمی‌توان برای تولید محتوا نرخ ثابتی را مدنظر داشت. همچنین شرکت‌های خدماتی که درزمینه تولید محتوا فعالیت می‌کنند هزینه‌های خود را بر مبنای کیفیت یا کمیت محتوا تعیین می‌کنند. شرکت‌هایی که  برکمیت تاکید دارند به طور معمول به ازای هر کلمه بین ۲۰ تا ۵۰ تومان می‌پردازند. شرکت‌هایی که برکیفیت تاکید دارند به دلیل اینکه به صورت تخصصی کار می‌کنند هزینه تولید محتوا را به ازای هر کلمه بین ۸۰ تا ۵۰۰ تومان پرداخت می‌کنند.

18 نکتهcontent creation حرفه‌ای

برای تولید محتوای تخصصی یا content creation حرفه ای باید به نکته‌های بسیاری توجه کرد که مهم‌ترین آنها عبارتنداز:

  • محتوا باید دارای عنوانی جذاب باشد. به گونه‌ای که بتواند با مخاطبان رابطه خوب و مناسبی برقرار کند. در غیر این صورت حتی اگر محتوا دارای بهترین کیفیت باشد نیز دیده نخواهد شد.
  • باید مخاطبان را شناسایی کرد تا بتوان مطابق خواسته آنان به تولید محتوا پرداخت. دانستن اینکه قرار است بر چه گروهی از مخاطبان تاثیر گذاشته شود اهمیت فراوانی دارد.
  • باید به روز بود و به روز هم ماند. لازم است از جدید‌ترین اخبار در مورد موضوع مورد نظر آگاه شد و همواره به دنبال مطالبی گشت که در مخاطبان تاثیر گذار باشد.
  • برای تولید یک محتوای تخصصی یا content creation حرفه‌ای باید پیوسته به تحقیق پرداخت تا بتوان کیفیت محتوا را بهبود بخشید. این کار باعث می‌شود که مخاطبان آنچه از محتوا انتظار دارند در آن بیابند و اعتماد آنها جلب شود.
  • محتوا باید مقدمه خوبی داشته باشد. مقدمه نمایانگر متن است. برای مطالب کوتاه می‌توان یک یا دو پاراگراف و برای کتاب یک فصل نوشت.
  • باید جمله اول محتوا به صورت مناسبی نوشته شود. به گونه ‌ای که خواندن اولین جمله، مخاطبان را به خواندن ادامه مطلب تشویق کند.
  • هر محتوا باید دارای موضوع، دیدگاه و هدف باشد. در تولید محتوای تخصصی یاcontent creation حرفه‌ای لازم است نقطه نظر‌های جدیدی را ارایه کرد.
  • باید توجه داشت که دو موضوع موجب می‌شود که محتوا به سختی خوانده شود. اول اینکه دارای اطلاعات سطحی باشد و جزئیات در آن به‌خوبی ارایه نشود. دوم اینکه دارای جزئیات فراوانی باشد.
  • باید از نوشتن موضوعاتی که واقعی و دقیق نیستند خودداری کرد. لازم است هدف محتوایی که ارایه می‌شود اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مخاطبان باشد. بنابراین اگر از منبعی استفاده می‌شود باید آن را ذکرکرد.
  • باید از به کار بردن کلمات ناجور و عبارات نامناسب خودداری کرد. بهتر است ویژگی‌های یک نویسنده حرفه‌ای رابه کار برد.
  • لازم است سوال‌هایی را در محتوا مطرح کرد. این پرسش‌ها موجب برانگیختن کنجکاوی مخاطبان می‌شوند. به دلیل اینکه وقتی سوالی پرسیده می‌شود آنها آن را در ذهن خود پاسخ می‌دهند. این از اصول بسیار مهم content creation حرفه‌ای یا تولید محتوای تخصصی است.
  • باید در محتوای مورد نظر اطلاعات مهم و با ارزشی ارایه کرد. به گونه‌ای که مخاطبان پس از خواندن آنها احساس رضایت کنند. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند یک مطلب طولانی را که اطلاعاتی عمیق دارد مطالعه کنند اما تمایل دارند که متن مورد نظربه شکلی ساده نوشته شده باشد.
  • می‌توان گاهی درمحتوای خود از شوخی و داستان و بیان تجربه‌ها یاری گرفت تا به جذابیت متن اضافه کند.
  • هرچه میزان محتوا‌های نوشته شده بیشتر و با کیفیت‌تر باشد در تعداد مخاطبان تاثیر گذار‌تر خواهد بود.
  • بهتر است در محتوایی که تهیه می‌شود بقیه مقاله‌ها را لینک داد. به دلیل اینکه هم باعث جلب توجه مشتریان می‌شود و هم از نظر گوگل به عنوان امتیازی مثبت ثبت خواهد شد.
  • می‌توان پرسش‌های مخاطبان را به محتوایی با ارزش تبدیل کرد. این کار، نویسنده را در تهیه یک تولید محتوا وcontent creation حرفه‌ای یاری خواهد کرد.
  • باید دانست که ساده نوشتن بهترین شیوه تولید محتوای تخصصی است. به کار بردن پاراگراف‌ها و جمله‌های کوتاه و استفاده از کلمات ساده، مخاطبان به خواندن بیشتر تشویق می‌کنند.
  • باید متن را نه فقط یک بار بلکه چند بار ویرایش کرد. به دلیل اینکه متن ‌های بسیار خوب پس از ویرایش تولید می‌شوند.

هدف اصلی تولید محتوا چیست؟

اگر بخواهیم هدف اصلی بازاریابی محتوایی را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ما برای مشتری تولید محتوا می‌کنیم و سعی داریم نیازهای وی را برطرف کنیم و مشتری نیز با خریدی که از ما انجام می‌دهد به ما سود می‌رساند. البته همیشه هدف از تولید محتوا فروش بیش‌تر نیست و در بسیاری از موارد هدف اصلی تولید محتوا اعتمادسازی بین مشتریان است.

اگر می‌خواهید در حوزه‌ تولید محتوا حرفه‌ای بشوید باید بعضی از موضوعات بازاریابی را هم بدانید و به آن‌ها مسلط باشید. چراکه هدف نهایی افرادی که تولید محتوا می‌کنند این است که اعتبار و فروش برند را افزایش دهند. بهتر است این نکته را هم بدانید که معمولا شرکت‌های بزرگ یک تیم محتوا دارند و نه یک کارشناس محتوا.

 

همان‌طور که در قبل اشاره کردیم تولید محتوا صرفا نوشتن یا تولید عکس نوشته نیست، بلکه هر چیزی که برای مخاطبان تولید شود تا اعتبار و فروش برند را افزایش دهد یک محتوا است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید وب سایت‌هایی که در سال‌های اخیر موفق بوده‌اند همگی تولید محتوا را یک موضوع جدی فرض کرده‌ بودند و برای آن هزینه‌های زیادی انجام داده بودند. اهمیت تولید محتوا آن‌قدر زیاد است که بیل گیتس در سال ۱۳۷۵ شمسی این‌گونه از آن یاد می‌کند که محتوا پادشاه کسب و کار است.

شاید به همین خاطر، شرکت‌های بزرگ و فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی ایران تصمیم گرفتند تا در حوزه تولید محتوا هم وارد شوند. برای مثال دیجی کالا در چند سال قبل، از مجله‌ی خود رونمایی کرد و هر ساله بودجه‌های کلانی را برای توسعه مجله‌اش خرج می‌کند. اگر می‌خواهید وب سایت یا کسب و کار شما به موفقیت برسد بهتر است سعی کنید تولید محتوا را جدی بگیرید چراکه درسال‌های اخیر گوگل نیز به‌شدت به این موضوع علاقه نشان داده است.

البته بسیاری افراد فکر می‌کنند همین‌ که یک سری محتوا تولید کنند و یا از جاهای مختلف محتوا کپی کنند کار تولید محتوا را به‌درستی انجام داده‌اند اما اصلا این‌گونه نیست و گوگل به‌شدت بر کیفیت محتوای تولید شده حساسیت دارد. حساسیت گوگل به کیفیت محتوا آن‌قدر زیاد است که معمولا افراد تولید کننده محتوای حرفه‌ای مجبور شده‌اند که سئوی محتوایی را یاد بگیرند و از ترفندهای آن در محتواهای‌شان استفاده کنند.

تولید محتوا برای کسب و کارها چه فایده‌ای دارد؟

شاید برای شما هم سوال شده است که تولید محتوا برای کسب و کار من چه فایده‌ای دارد و آیا اصلا ارزش هزینه کردن دارد یا خیر؟ در واقع جواب این سوال تا حد زیادی به کسب و کار شما هم مربوط است. اما بهتر است بدانید که اگر کسب و کار شما به هر شکلی با اینترنت سر و کار دارد تولید محتوا برای کسب و کارتان از نان شب هم واجب‌تر است.

شما باید برای تولید محتوا از یک متخصص تولید محتوا مشورت بگیرید و ببینید که از چه کانال‌هایی باید تولید محتوا را انجام دهید تا نتیجه‌ی درستی بگیرید. البته برای گرفتن این پاسخ می‌توانید از مشاور کسب و کار دکتر ویز هم کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

فرض کنید که شما یک پیج اینستاگرامی دارید و قرار است در زمینه‌ی فروش کادو فعالیت کنید. حالا باید سعی کنید مطابق با نیازهای کسب و کارتان به تولید محتوا در اینستاگرام بپردازید. جالب است بدانید که هر شبکه‌ اجتماعی پرسونای خاص خودش را دارد و شما نمی‌توانید از همان استراتژی تولید محتوای اینستاگرام، در تلگرام هم استفاده کنید.

استفاده درست از ابزارهایی که در دست دارید کمک می‌کند تا با کمترین هزینه ممکن به بالاترین بازده برسید. اما اگر برای تولید محتوا از یک متخصص استفاده نکنید ممکن است هزینه‌های شما از بین برود و نتیجه مطلوبی برای شما نداشته باشد. این روزها بازاریابی محتوایی و تولید محتوا یکی از زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتیگ است و بسیاری کارشناسان از جمله جو پولیتزی اعتقاد دارند که قلب یک کسب و کار، محتوای تولید شده‌ی آن است.

برای تولید محتوای مناسب باید موضوعات زیادی را هم در نظر بگیرید تا بتوانید محتوا را دقیقا مناسب مخاطب‌تان تولید کنید. این کار نه‌تنها باعث صرفه‌ جویی در منابع‌ می‌شود بلکه کمک می‌کند تا مخاطب و مشتریان نیز محتوای شما را بیش‌تر دوست داشته باشند و از آن به‌خوبی استقبال کنند.

اگر بتوانید به‌طور دائم برای مشتریان‌تان تولید محتوای باکیفیت کنید احتمالا اعتماد بین مشتریان‌تان افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند و می‌توانید ارتباط مناسبی با آن‌ها برقرار کنید. البته اگر می‌خواهید مدیریت ارتباط با مشتریان را به‌طور تخصصی بهبود ببخشید

تولید محتوای دیجیتال

امروزه کسب و کارهای زیادی به تولید محتوای دیجیتال مشغول هستند و سعی می‌کنند محتوای کسب و کار مشتریان‌شان را بهبود ببخشند. محتوای دیجیتال را می‌توان در شاخه‌های مختلفی بررسی کرد اما منظور از محتوای دیجیتال، بیش‌تر سه شاخه‌ متن، عکس و فیلم است که متناسب با هر کسب و کاری تولید می‌شود.

این محتواها باید دارای انواع استراتژی های بازاریابی و زمان‌بندی درستی باشند تا بتوانند بیش‌ترین اثرگذاری را داشته باشند. اگر سری به وب سایت‌های تولید محتوای دیجیتال بزنید متوجه خواهید شد که در برخی موارد قیمت تولید این محتواها برای کسب و کار شما اصلا ارزان نیست اما از طرف تیم دکتر ویز به شما اطمینان می‌دهیم که اگر بتوانید استراتژی درستی در نحوه انتشار محتوای‌تان داشته باشید، چند برابر هزینه‌ای که کرده‌اید به شما و کسب و کارتان بازخواهد گشت.

البته تولید محتوای دیجیتال در برخی موارد هم با هدف تبلیغ کسب و کار صورت می‌گیرد که در چنین شرایطی لحن و استراتژی محتوا کاملا تغییر می‌کند. در بین محتواهای دیجیتال معمولا تولید فیلم از انواع دیگر محتوا گران قیمت‌تر است که البته در بسیاری از موارد هم تاثیر بیشتری در ذهن مخاطب دارد. بهتر است در شروع تولید محتوا کاملا قطره چکانی خرج کنید و باتوجه به بازخوردی که می‌گیرید مجددا هزینه کنید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 24 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست